'Hou me vast' en 'Vergeet me niet'

Om kinderen, ouders, broers en zussen houvast te bieden in een moeilijke tijd of als het afscheid dichterbij komt, zijn de websites en informatiedoosjes ‘Hou me vast’ en ‘Vergeet me niet’ ontwikkeld.

De informatiedoosjes voor ernstig zieke kinderen in de palliatieve of terminale fase en hun ouders en broers en zussen werden gepresenteerd tijdens het congres '25 jaar rechten van het (zieke) kind', donderdag 20 november.

Duidelijke informatie en praktische tips
Als een kind ernstig ziek is en mogelijk niet meer beter wordt, komt er veel op het kind maar ook ouders, broers, zussen en hun omgeving af. De websites Hou me vast en  Vergeet me niet en de informatiedoosjes bevatten duidelijke informatie, praktische tips, adviezen en begeleiding voor ernstig zieke kinderen, hun broers en zussen, ouders en hun omgeving. Voor iedereen is er specifieke informatie samengesteld: kind tot 12 jaar, jongere van 12-18 jaar, vader/moeder, broer/zus jonger dan 12 jaar en broer/zus tussen 12 – 18 jaar.

KinderThuisZorg nam het initiatief voor het ontwikkelen van Hou me vast en Vergeet me niet in samenwerking met Stichting PAL en andere organisaties, omdat ook niet medische ondersteuning van een ernstig ziek kind en zijn omgeving om specifieke deskundigheid en vaardigheden vraagt. Ook voor professionals bieden de doosjes en websites belangrijke houvast in de begeleiding.

Digitaal kaartje
Via de website bestaat ook de mogelijkheid om een passend digitaal kaartje te sturen. Fijn, want het is soms niet eenvoudig om dit te doen, maar wel heel belangrijk.

De doosjes zijn vanaf januari 2015 te vinden in alle Nederlandse ziekenhuizen met een kinderafdeling.

Informatie
Heeft u vragen over palliatieve zorg neem dan gerust contact met stichting PAL op, via E info@kinderpalliatief.nl of M 06 45 66 35 86.