Even voorstellen: Stichting ‘Gijsje Eigenwijsje’

Stichting Gijsje Eigenwijsje wil het gezin van een ernstig of ongeneeslijk ziek kind een gratis weekje weg aanbieden in een eigen vakantiehuisje in Nederland. Het initiatief tot oprichting van de stichting is afkomstig van Gijs Baeten. Hij kreeg op 8 jarige leeftijd te horen dat hij hersenstamkanker had en ongeneeslijk ziek was.

Het was de wens van Gijs om ook andere kinderen met een levensbedreigende ziekte een 'weekje weg' te laten ervaren, een warm rustpunt voor het gezin in een heftige periode. Voor dat kind/gezin wordt het mogelijk gemaakt een aantal dagen samen door te brengen, weg van het ziekenhuis, weg van de hectiek.

Stichting Gijsje Eigenwijsje is er voor kinderen met een levensbedreigende ziekte, in beginsel met een levensverwachting van <12 maanden in de leeftijdscategorie 1 - 16 jaar. Onderscheid naar ziektevorm wordt niet gemaakt.

Over Gijs Baeten
Gijs Baeten was een levenslustig, pienter kind dat opgroeide in een warm gezin. Op 11 augustus 2011 kreeg hij op 8 jarige leeftijd te horen dat hij hersenstamkanker had en nog maar 3 tot 6 maanden te leven zou hebben. Na een intens ziekbed is Gijs op 30 december 2011, kort na zijn 9e verjaardag, overleden.

Na het bericht over de ziekte van Gijs belandde het gezin in een onwerkelijke situatie. De wereld ging op z’n kop. Vader, moeder, Gijs en 10-jarige broer Bart maakten sinds dat moment een zeer intensieve en emotionele tijd door.
Voor Gijs werd veel georganiseerd. Zijn moeder: “Gijs hoefde maar te zeggen ‘ik zou graag…’ en het werd door familie en vrienden geregeld. Niets was te gek. Zo kon Gijs soms het ziek zijn helemaal vergeten en gewoon kind zijn, samen met zijn broer Bart”. Tijdens zijn ziekbed is Gijs twee keer met zijn broer en ouders naar een vakantiehuis geweest, een keer aan zee en een keer in het bos. Even er tussenuit, een mogelijkheid die hen vanuit de naaste omgeving werd geboden.
Deze uitstapjes betekenden letterlijk even weg van de hectiek, weg van drukte, weg van ziekenhuis, weg van de ziekte. Maar bovenal samen met elkaar zijn. ‘Genieten’ onder die moeilijke omstandigheden.

Stichting ‘Gijsje Eigenwijsje’
Het was zijn nadrukkelijke wens om andere kinderen ook dat beetje geluk te gunnen. Samen met het gezin een weekje weg en te genieten van het ‘warme gevoel’. Daarin was Gijs heel stellig. In de laatste fase van zijn leven was hij erg bezig met zijn eigen stichting: “Gijsje Eigenwijsje”.
Na het overlijden van Gijs hebben zijn ouders ervoor gezorgd dat Gijs’ wens werkelijkheid werd.
Zij hebben het initiatief genomen en deze stichting opgericht.
De stichting biedt het gezin een gratis verblijf in haar eigen, volledig ingericht en op een ziek kind afgestemd, vakantiehuis. Recent heeft de stichting een tweede huisje aangekocht, om nog meer ernstig zieke kinderen en hun gezinnen een mooie vakantieweek te kunnen bieden.

Werk je als professional met een gezin met een ernstig ziek kind wat je een gratis weekje vakantie toewenst? Neem dan contact op met ‘Gijsje Eigenwijsje’.

Meer informatie
Voor meer informatie over Stichting ‘Gijsje Eigenwijsje’ kunt u terecht op de website van Stichting ‘Gijsje Eigenwijsje’ of via e-mail.